Як відкрити ТОВ чи філію в країнах ЄС — 8 практичних порад
Агресивна війна Росії проти України прискорила експансію українського бізнесу в Європейському Союзі. Одне з перших завдань для українських підприємців — створення представництва в ЄС. Зазвичай є два варіанти реалізації цієї ідеї:
- Запуск нового бізнесу.
- Відкриття дочірнього підприємства.
Обидва варіанти мають свої тонкощі, плюси та мінуси. Розглянемо 8 корисних порад, які полегшать реєстрацію бізнесу за кордоном.
1. Концепція бізнесу
Заснування нового підприємства — юридичне відокремлення від українського бізнес-сегменту. Українське підприємство та його власники мають повне право на відкриття в ЄС нового бізнесу. У цьому випадку відповідальність засновників обмежується їхніми внесками, і, юридично, нова компанія та українська компанія — це два окремі суб’єкти.
Філія ж є відокремленим підрозділом, що відкривається в ЄС, але залишається юридично прив’язаним до українського — основного підприємства. Філія діє від її імені, має свої права та обов’язки, але володіє певною автономією в операційній діяльності.
2. Форма діяльності
В різних країнах ЄС — різні організаційно-правові форми юридичних осіб, але найпоширенішою формою залишається еквівалент ТОВ, хоча назва та деякі вимоги можуть відрізнятися.
Залежно від регуляторних вимог для деяких типів діяльності бізнесу необхідно зареєструватися в конкретній формі (до прикладу, як у випадку з акціонерним товариством).
Дочірня компанія — це створення представництва бізнесу в рамках спеціальної процедури. Як ТОВ, так і дочірня компанія повинні отримати унікальні ідентифікаційні коди. Для цього необхідно пройти процедуру реєстрації компанії в спеціальному реєстрі.
3. Статутний капітал
Для ТОВ у країнах ЄС існує мінімальна сумма капіталу, який потрібно внести на рахунок при реєстрації бізнесу чт протягом встановленого терміну. Наприклад, у Словаччині це 5000 євро, які оплачуються до реєстрації бізнесу, а в Угорщині — 8000 євро, з можливістю поступового внесення терміно до 2 років.
Для дочірніх компаній немає обов’язкових вимог щодо внесення якогось мінімального капіталу. Крім того, обсяг початковий фінансових вливань у бізнес визначається специфікою цього бізнесу та саме його потребами.
4. Менеджмент
ТОВ надає засновникам можливість запустити багаторівневу структуру з генеральним директором (CEO) у голові, радою наглядачів за діяльністю бізнесу, підзвітністю, розподілом між посадами конкретних повноважень.
У голові дочірньої компанії — зазвичай призначений керівник або кілька керівників, які зобов’язані звітувати щодо діяльності філії вищому керівництву (тобто у головну компанію). Для певних регульованих типів діяльності (найчастіше це фінансова сфера) потрібна специфічна компетенція від менеджменту та інших працівників.
5. Фінансові вливання у бізнес
Для ТОВ доступні наступні варіанти фінансування:
- Статутний капітал — початковий внесок засновників.
- Внески — кошти, які засновники можуть додатково внести до капіталу компанії.
- Акціонерні позики — позика, надана акціонерами компанії.
Філіал ж фінансується коштами материнської компанії, і ці кошти не відносяться до категорії позик, що обмежує можливості гнучкого фінансування.
Якщо в майбутньому буде потрібно підключити нового інвестора або продати відкриту у ЄС компанію, її засновники можуть без будь-яких проблем це реалізувати.
Але з філіалом такої можливості немає, оскільки він не є відокремленою юридичною особою. Для дочірньої компанії реально лише реалізувати її активи, що може бути менш привабливим для інвесторів, оскільки не дозволяє передати контроль над бізнесом.
6. Реєстраційний процес
Для запуску нового бізнесу (того самого ТОВ) потрібно сформувати стандартні документи. Але їх список будет змінюватися залежно від країни:
- Рішення про запуск бізнесу — документ, який підтверджує намір створити компанію.
- Засновницька документація — статут та інша засновницька документація.
- Форма для реєстрації — документ, який потрібно заповнити для подачі заявки на реєстрацію.
Для філіалу потрібно підготувати додаткові документи (положення про роботу дочірньої компанії, рішення про її створення, засновницькі документація головного підприємства та заповнена форма реєстрації. Безпосередньо сам процес реєстрації займає приблизно до 2 тижнів після подачі необхідної документації.
У більшості країн ЄС вимагається особисте подання документів для реєстрації або підписання у місцевих нотаріусів. У деяких країнах, наприклад в Польщі, можливо віддалене оформлення через місцевий електронний підпис.
7. Офіс
Для запуску компанії в ЄС (ТОВ чи філіалу) потрібно мати юридичну адресу, тобто офіс, до якого підприємство буде «прикріплено». Тобто потрібно орендувати приміщення (обов’язково на основі договору).
Якщо потрібно швидко зареєструвати компанію, але підходящого офісу ще немає, є варіант звернутися до спеціальних компаній, які пропонують послугу оренду саме юридичної адреси.
8. Відкриття корпоративного рахунку у банку
Після того, як процес реєстрації бізнесу завершено, наступний важливий крок — відкриття корпоративного рахунку. Це може бути найскладніший процес, оскільки іноземні банки зазвичай вимагають массу різноманітної документації.
Наприклад, для підтвердження осіб засновників та керівників бізнесу, походження грошей, дотримання комплаєнсу. У ході оформлення банківського рахунку зазвичай потрібна фізична присутність у фінустанові та відповіді на численні запитання від банку (також часто доводиться проходити додаткові перевірки).